Huidig nummer

Titel

Artiest

Background

Project 2014

Geschreven door Op 26 juli 2023

Toegegeven; Project 2014 is een wat abstracte naam. Achter deze naam gaat de creatieve duizendpoot Raymond van Melzen schuil. Wie is Raymond en waarom noemt hij zichzelf Project 2014?
Het begon allemaal toen Raymond zo rond 1980 een elektronisch orgeltje van een klasgenoot kocht. Het was de tijd van punk en New Wave en de belofte dat iedereen muziek kon maken, dus samen met zijn oudere broer Don van Melzen (The Treat, N.A.O.P.) startte hij een experimenteel opnameproject naar voorbeeld van het Britse punkcollectief Crass. Maar heimelijk wilden Don en Raymond eigenlijk Symfonische Rock maken. De buren, daarentegen, wilden liever dat ze er helemaal nooit aan begonnen waren. Het was een herrie van jewelste in hun tot studio omgebouwde oude slaapkamer in de Colensostraat. Hun oom Paul van Melzen (The Haigs, The Motions, Mailer MacKenzie Band) verzon de naam White Trash voor ze.

https://soundcloud.com/raymondvanmelzen/white-trash-nowhere-to-go

In de jaren die volgden, maakte White Trash een repertoire van zo’n tweehonderd nummers en hoorspellen. Nooit echt gepubliceerd natuurlijk, alleen met tegenzin gehoord door de buren.

Om nummers van White Trash live te kunnen brengen, richten beide broers de band General Semantics op. De band deed het goed; in 1992 won ze de Haagse voorronde van De Grote Prijs van Nederland en werden er nummers door de KRO op het toenmalige Hilversum 3 gedraaid.

https://soundcloud.com/raymondvanmelzen/general-semantics-judgement-day-1990

In dezelfde tijd werd Raymond gevraagd om als zanger/toetsenist mee te doen met de formatie Ma’China en als zanger in The Local Weirdos. Beide bands wisselden muzikanten en familieleden met elkaar uit.

https://www.ma-china.nl/

https://www.vanmelzen.com/muziek/local-weirdos/

In al deze bands was het opnemen en produceren van demo’s minstens zo belangrijk als het optreden. Raymond kreeg meer en meer de smaak te pakken van produceren en steeds minder zin in het live uitvoeren van die arrangementen.
In 2014, waar kennen we dat jaartal van, besloot Raymond helemaal te stoppen met live spelen in bands om zich toe te leggen op het maken van zijn solo album Transit. Op dit album zijn veel invloeden te horen van de bands waar hij ingezeten heeft, maar het is ook een keerpunt waarin soms meer met stilte wordt gewerkt dan met geluid.

https://project2014.bandcamp.com/album/transit

Hierna heeft Raymond met meerdere internationale muzikanten in los vast verband producties gemaakt op het wereldwijde samenwerkingsplatform Kompoz, onder andere met EllenDXY en zijn dochters Isis van Melzen en Amarin van Melzen. En natuurlijk ook met MHX Music, waar Raymond, naast het leveren van toetsenpartijen voor meerdere nummers, ook tekende voor de productie van Is Dit Alles van LCA.

https://project2014.bandcamp.com/album/hyperion

https://www.youtube.com/watch?v=o5Ou7cFewQY

https://open.spotify.com/album/3ouiIatAmQJ0MNpYtT3Cwv?si=WEUrT2xfQ2WWOV-bCmc6TA&nd=1

https://www.kompoz.com/radio/artist/RaymondVanMelzen

Naast muziek maakt Project 2014 ook audio- en videodecors voor het kleine Haagse Theater Branoul. Samen met acteur Bob Schwarze, regisseur Manon Barthels en anderen maakte Project 2014 eigen succesvolle theaterproducties als Animal Farm, Hoogverraad en Van De Koele Meren Des Doods, Ook de montage van de Branoul theaterfilm Na De Dood van Klara Militsj is door Project 2014 gedaan.

https://www.youtube.com/watch?v=UdkEJ2MZAn8

https://www.youtube.com/watch?v=oMBoK2Astz8

https://www.youtube.com/watch?v=akGXWv8yv3g

https://www.youtube.com/watch?v=PKaa4-8SCVA

Samengevat is Project 2014 een creatieve kracht op de achtergrond van veel producties die deze maand zelf eens in de spot wordt gezet als Artiest van de Maand

Wilt u meer weten, horen of zien, kijk dan op: https://www.vanmelzen.com

 


Meningen van de lezer

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *



Lees verder

Vorig bericht

House of Sand


Thumbnail
Huidig nummer

Titel

Artiest

Background